لیست اختراعات مهدی ملکی
دستگاه مذكور يك دستگاه صنعتي كباب پز جوجه پز است كه در آشپزخانه هاي بزرگ با حجم سفارشات بالا كاربرد دارد و سرعت پخت آن در هر رديف كاري بالغ بر 1000 عدد سيخ كباب در ساعت ميباشد . در ورودي دستگاه سيخ كباب را دريافت كرده و به صورت عمودي وارد كوره پخت ميكند سيخ كباب يا جوجه از چهار طرف حرارت ديده و به علت اينكه سيخ به صورت عمود قرار دارد چربي آن پس از ذوب شدن چكه كرده و به پايين ميچكد و به علت عدم ريزش چربي بر روي اتش دودي نيز توليد نميكند. از طرفي در انتها نيز شاهد محصولي بهتر با كيفيت پخت يكنواخت و داراي چربي كمتر خواهيم بود زيرا ميزان ريزش چربي در اين روش بيشتر است و همچنين به علت حرارت يكنواخت در طول مسير كيفت محصول نيز عالي ميباشد . از ديگر مزايا اين دستگاه عدم ريزش مواد در حين پخت ميباشد.
خلاصه در پرونده يافت نشد به تصوير شرح و توصيف مراجعه شود.
نيتريد بور يك سراميك غيراكسيدي است كه خواص ويژه¬اي از جمله مقاومت به اكسيداسيون در دماي بالا، قابليت جذب گاز هيدروژن بالا، ضريب دي الكتريك پايين و... را داراست. با توجه به خواص ويژه BN، اين ماده در كاربردهاي مختلفي مانند صنايع الكترونيك، تصفيه آب، پايه كاتاليست، جاذب گازهايي مانند هيدروژن مورد استفاده قرار گرفته است. در برخي از اين كاربردها افزايش سطح ويژه، كارايي اين ماده را بسيار افزايش مي¬دهد كه مي¬توان به صورت خاص به جذب هيدروژن و جذب مواد نفتي اشاره كرد. با توجه به دماي سنتز بالاي اين ماده تا كنون روش ساده¬اي جهت كنترل شكل و اندازه حفرات ارائه نشده است. در اين اختراع نيتريد بور در يك مرحله با استفاده از سورفكتانت كاتيوني CTAB(Cetrimonium bromide) و پيش ماده آمونيا بوران در دماي ºC 1150 به صورت نانورقهاي با حفرات نانومتري سنتز شده است. نانوورقهاي بدست آمده داراي قابليت بالاي جذب مواد آلاينده از آب مي باشند.
در اين اختراع "سنتز فوم نيتريد بور ابر آبگريز با شبكه حفرات سه بعدي متصل به هم به عنوان جاذب مواد نفتي و حلالهاي آلي" ارائه گرديده است. چهارچوبهاي متخلخلي كه حفرات آنها به صورت سه بعدي به هم متصل شده¬اند مانند آئروژلها، فومها و اسفنجها به دليل خواص ويژه آنها مانند ساختار متخلخل، سطح ويژه بالا، دانسيته پايين و سرعت بالاي انتقال سيال درون آنها باعث شده است تا موضوع تحقيقات بسيار زيادي باشند. به همين دليل اين ساختارها را مي¬توان در حسگرهاي شيميايي و مكانيكي، ادوات مرتبط با ذخيره انرژي و جدايش و جذب مواد آلي و نفتي به كار برد. نيتريد بور خواص ويژه¬اي از جمله مقاومت به اكسيداسيون در دماي بالا، دانسيته كم، ضريب دي الكتريك پايين و... را دارست كه سبب شده است اين ماده در كاربردهاي مختلفي مانند صنايع الكترونيك، تصفيه آب، پايه كاتاليست، جاذب گازهايي مانند هيدروژن مورد استفاده قرار گرفته است. در اغلب كاربردهاي مطرح شده براي اين ماده، افزايش سطح ويژه و داشتن توزيعي از اندازه حفرات، ميكرو، مزو و ماكروحفرات سبب افزايش كارايي اين ماده مي¬شود. همچنين اكثر روشهاي ارائه شده در سنتز نيتريد بور منجر به پودر نيتريد بور مي¬شوند كه به كارگيري آن در كاربردهايي نظير تصفيه آب و حذف حلالهاي آلي را محدود مي¬كند. لذا در اين اختراع نيتريد بور با استفاده از قالب¬گير پليمري و با استفاده از آمونيا بوران به صورت فوم تهيه شد. فوم تهيه شده داراي حفرات ميكرو، مزو و ماكرو مي¬باشد كه به صورت سه بعدي به هم متصل شده¬اند. فوم نيتريد بور حاصله به دليل ساختار منحصر به فرد حفرات سه بعدي متصل به يكديگر سرعت جذب مواد آلي و نفتي بسيار بالايي دارد.
روشي براي كاهش نيروي لازم پانچ در فرآيند هيدروفرمينگ يا كشش عميق هيدرومكانيكي ورق درطول فرآيند شكلدهي ورق به روش هيدروفرمينگ نيروي لازم پانچ از نيروي لازم براي شكلدهي بيشتر است به طوري كه فشار سيال در جهت مخالف حركت پانچ سبب مي شود تا پانچ نيروي بيشتري براي حركت نياز داشته باشد. هرچه سطح مقطع محصول بزرگتر باشد، از حاصلضرب فشار در سطح مقطع، نيروي بيشتري به پانچ وارد خواهد شد. با توجه به اينكه در برخي از محصولات، سطح مقطع شكل دهي نمي شود مي توان با حذف فشار از اين سطح مقطع نيروي لازم براي پانچ را كاهش داد و به عبارتي توان لازم شكل دهي به طور چشمگيري كاهش مي يابد و قابليت شكلدهي محصولاتي كه به دليل نيروي لازم زياد براي پانچ امكان توليد نداشتند به دست مي آيد.
آزولا يا خزه پري يك گونه سرخس با سرعت رشد بسيار بالاست كه به صورت شناور روي آب (درياچهها، كانالها، حوضچهها، جريانهاي آرام و غيره) يافت ميشود. آزولا فيلسيولئيد بومي آمريكاست و با دخالت بشر در سرتاسر جهان پراكنده شده است. آزولا ميتواند لايهاي به ضخامت 5 تا 20 سانتي متر را در وسعتي تا 10 هكتار به وجود آورد كه نه تنها جلوي نفوذ نور خورشيد به آب را ميگيرد، بلكه يك محيط بي هوازيايجاد كرده، زنده ماندن اكثر ارگانسيمها در آب را ناممكن ميگرداند. حمله آزولا تأثيرات شديدي در يك منطقه ايجاد ميكند و تنوع زيستي زيستگاه آبي را تا حد زيادي كاهش ميدهد، كيفيت آب نوشيدني را كم و پخش شدن بيماريهاي وابسته به آب را تسريع ميكند. يك مورد بحراني از اين حملات در تالاب انزلي رخ داده است. حضور چالش برانگيز آزولا و تمام مخاطرات آن را شايد بتوان به فرصت تبديل كرد. استفاده از آزولا براي كاربردهاي صنعتي، به خصوص در موارد دوست¬دار محيط زيست، رهيافتي براي تبديل چالشهاي زيست محيطي به فرصتهاي اقتصادي خواهد بود. آزولا در اوايل دهه 60 به عنوان جايگزيني براي كودهاي نيتروژنه برنج از فيليپين وارد شد ولي هيچگاه كاربرد عملي گسترده اي در هيچ زمينه اي نيافت و تنها منجر به آلودگي تالاب با ارزش انزلي گرديد. سرعت رشد عجيب اين گياه و توانايي آن براي تثبيت نيتروژن هوا آن را قابل توجه كرده است؛ در اين اختراع از اين آلاينده زيست محيطي براي توليد كربن نانومتخلخل با سطح ويژه بالا و بلورينگي مناسب استفاده شد كه نه تنها در صورت توليد صنعتي ارزش اقتصادي خواهد داشت بلكه از نظر اقتصاد زيست محيطي ارزش قابل ملاحظه اي ايجاد خواهد كرد.
با توجه باينكه در صنايع توليد ميلگرد، سفارش مشتري بر اساس وزني اخذ و تحويل محصول بسته بندي شده (باندل) با وزن حدود دو تن، بر اساس تعداد باندل انجام مي شود و توزين نهايي بار تحويلي به كاميون حامل باندل، در مرحله اي مجزا صورت مي گيرد، يكسان بودن باندل ها اهميتي بسزا دارد؛ در صورتي كه باندل ها از لحاظ وزني، داراي اندازه يكسان نباشند بارگيري بر اساس تقاضاي مشتري بسيار مشكل خواهد بود. تا كنون روشهاي مختلفي براي داشتن باندل هاي يكسان طراحي و ساخته شده است كه هر كدام مزايايي مثل قابليت كاربرد آسان و دارا بودن دقت قابل قبول و محدوديتهايي مانند استهلاك زياد قطعات به دليل تماس مكانيكي با ميلگردهاي نسبتا داغ و مشكلات ناشي اين پديده دارند. هدف اين اختراع، طراحي تجهيزي ساده، ارزان و كم استهلاك براي كاربرد در يكسان سازي باندل هاي ميلگرد ساختماني است تا در كنار رفع مشكل تحويل مقدار محصول بر اساس درخواست مشتري و نيز مشكل تماس مكانيكي ميلگردهاي داغ با قطعات بعضا پرهزينه تجهيزات بسته بندي، بتوان به امكان برآورد بلادرنگ ميزان محصول توليدي نيز دست يافت. روش ابداعي بر اين اساس است كه بچ هاي (يا دسته ميلگردهاي آماده براي باندل شدن) با تعداد ميلگرد يكسان داراي مقاومت خمشي انتهايي يكسان هستند كه اين كميت مي تواند توسط چهار لودسل يك تن نصب شده در اولين يونيت تجهيز نقاله غلتكي “V” شكل كه يك سر بچ ميلگرد را توسط يك قيد، وادار به خمش مي كند اندازه گيري شود.
با توجه به درآمد روزانه ي بالاي ۳۰ ميليارد ريال در پالايشگاه ها و صنعت نفت، كاهش زمان پر كردن مخازن ، تعويض مواد و شروع به كار دوباره ي سيستم از اهميت بسيار بالايي برخوردار بوده و به ازاي هر روز كاهش زمان در امر راه اندازي سيستم مبلغ قابل توجهي به اقتصاد و ذخيره ي كشور تزريق مي گردد. اين طرح چه از نظر سهولت در انجام كار و چه از نظر اقتصادي توجيه بسيار بالايي دارد. اين دستگاه به گونه اي طراحي گرديده است كه بدون نياز به نيروي انساني، و به صورت تماماً مكانيزه و شبيه به عملكرد نوار نقاله سراميك بال ها را به صورت متناوب از محل تغذيه برداشته و به محل تخليه ي آن انتقال مي دهد. در صورتيكه در گذشته تمامي اين سراميك ها توسط قرقره و سطل تا ارتفاع مورد نياز بالا برده ميشده و توسط نيروي انساني درون محفظه ي آن جاي گذاري مي گرديد كه داراي مشكلات بسيار زيادي اعم از نيروي كار زياد، هزينه ي بالا مدت زمان طولاني جهت انجام كار، ايمني بسيار پايين و خطرات احتمالي، تاخير در راه اندازي سيستم پالايشگاه و... بوده است و امروزه با اختراع و كاربرد اين ساده ي اين دستگاه تمامي معايب روش هاي قبلي حذف گرديده است.
اختراع حاضر يك روشويي هوشمند نسل جديد است كه پساب خروجي از روشويي را توسط يك پمپ كم مصرف به پشت سنگ توالت جهت شستشوي كاسه تخليه مي كند. بدنه روشويي در سه بخش شامل بخش اول: زير كاسه روشويي ( محل قرار گيري موگير و سيفون) ، بخش دوم ( مخزن جمع آوري پساب) و بخش سوم ( محل قرار گيري پمپ و سيستم فيلتر) ساخته شده است. پساب خروجي كاسه پس از عبور از موگير وارد مخزن در بدنه پايه شده و توسط پمپي كه در زير پايه تعبيه شده است با عبور از يك فيلتر وارد كاسه توالت مي شود. سطح مخزن پساب توسط يك سنسور سطح سنج كنترل شده و در صورتي كه سطح پساب در مخزن به حد پايين برسد، يك سيستم الكترونيكي، شير برقي آب شهر را باز و مخزن از آب شهر پر مي گردد. تخليه پساب توسط كاربر و با فشار دادن يك شستي روي ديوار انجام مي گردد. در صورت افزايش سطح آب مخزن، پساب از يك لوله سرريز وارد فاضلاب شهري مي گردد.
توپي چرخ خودروهاي سواري جايگزين مدل بلبرينگ و كنس داخل توپي ساخت يك نوع هاب و بلبرينگ چرخ عقب خودروهاي سواري خانواده پژو ( 405-سمند-پرشيا و 206 ) است كه با تغيير مرحله سنگ زني منحني به روش مونتاژي بلبرينگ، توپي چرخ با كنس مونتاژي جدا از بدنه توپي و محور توليد مي شود. قطعه مذكور به دليل تكنولوژي بسيار بالا در بخش سنگ زني منحني داخل قطعه و دقت هاي بسيار بالا از كشور چين و با قيمت بسيار بالا در بازار عرضه مي شود . لذا براي رفع اين مشكلات به دنبال تغيير تكنولوژي قطعه فوق بوده كه پس از تلاش و كوشش مستمر آزمايش و خطا بلاخره موفق به طراحي جديد يراي اين مجموعه كه به مراتب كم هزينه تر و با امكانات موجود قابليت توليد در كشور را داشته باشد، شديم.
موارد یافت شده: 19